Skuldersmerte – har du ondt i skulderen?

Skulderen er en meget kompleks struktur med et vigtigt og fint sammenspil mellem muskler og led. Skulderen er det mest bevægelige led i kroppen.
Smerter I skulderen kan skyldes slidgigt i selve skulderleddet eller ledforbindelsen til kravebenet. Hyppigst er årsagen dog at finde i bløddelene omkring skulderen såsom muskler, sener og slimsæk, der er følsomme over for bl.a skader og overbelastning.
Har du brystsmerter? Vi kan hjælpe dig

Hvordan opstår skuldersmerter

Hyppigste symptomer er smerter lokalt i skulderen ved løft af arm over 90 grader, smerter ved at sove på skulderen samt løft og belastning af arm. Smerterne kan stråle ned i overarmen og ned til albuen.

Andre årsager til skuldersmerter kan være ledlåsning, muskulærspænding og nerveafklemning i nakke og ryg.

Diagnose af skuldersmerter:

I undersøgelsen vil alle relevante områder undersøges grundigt, og er der indikation herfor, kan vi på klinikken både foretage røntgenundersøgelse og ultralydsscanning af skulderen.

Hyppige skulderdiagnoser:

• Slimsæksbetændelse (Bursit)
  • Indeklemningssyndrom (Impingement)
  • Rotatorcufflæsion – senelæsioner
  • Frossen skulder
  • Forkalkning i sene el bursa (Bursitis calcarea)
  • Overbelastning
skuldersmerter

Behandling af skuldersmerter

Behandling af skuldersmerter vil pga. skulderens kompleksitet typisk bestå af flere behandlingsmodaliteter såsom kiropraktisk justering af omkringliggende områder, laserbehandling og eller trykbølgebehandling, massage samt øvelsesvejledning.

Behandling af skuldersmerter
Fotolia_61425141_Subscription_Monthly_XXL