Bryst- og rygsmerter – har du ondt i brystet?

Brystryggen er den del af ryggen, der strækker sig fra skulderåget til de nederste ribben.
Smerter i ryggen mellem skulderbladene skyldes ofte låsninger i facetleddene. Dette betyder smertefuld og nedsat bevægelighed i leddene og muskelspændinger i området. Det kan opleves som om der sidder noget i klemme.
Har du smerter? Vi kan stille diagnosen

Hvordan opstår smerter i brystet og brystryggen?

Hvis smerterne i ryggen stråler om i brystet og giver en knugende fornemmelse, taler man om et thorakalt facetledssyndrom. Låste led i brystryggen kan pga. ledforbindelsen til ribbenene desuden give smertefulde vejrtrækninger og smerter under skulderbladene.

Årsagen til låste led i brystryggen kan skyldes dårlig kropsholdning, traumer, inaktivitet eller fejlbelastning/forkert brug af kroppen under løft eller lignende.

Andre årsager til smerterne kan være alvorlig hjerte- eller lungesygdom, hvorfor dette bør udelukkes hurtigst muligt.

Diagnose på brystsmerter:

Diagnosen stilles ud fra anamnesen og en grundig undersøgelse af hele rygsøjlen. Hvis der er indikation herfor, kan der foretages en røntgenundersøgelse på klinikken. Ved mistanke om hjerte- eller lungesygdom henvises der til egen læge. En dansk undersøgelse viser, at 13 % af dem, der bliver indlagt med brystsmerter og mistænkes for at have en blodprop i hjertet, i stedet har et lokalt problem i brystryggen.

brystsmerter

Behandling af brystsmerter

Hos kiropraktisk klinik Ishøj starter vi altid med en grundig forundersøgelse, hvor vi gennemgår sygehistorien og laver en objektiv undersøgelse af brystryggen og andre relevante områder. Ved indikation kan der foretages en røntgenundersøgelse. Hvis symptomerne stammer fra ledlåsninger i brystryg og ribben - herunder thorakalt facetledssyndrom, vil behandlingen bestå af kiropraktiks justering af ledlåsninger, bløddelsbehandling samt holdningskorrektion og øvelsesvejledning.

Behandling af brystsmerter
Fotolia_61425141_Subscription_Monthly_XXL