Kiropraktisk Klinik Ishøj - Brohuset, Vejlebrovej 47, 1. sal, 2635 Ishøj

Ankelsmerte og fodsmerte?

Der er over 20 leddannelser i foden. Smerter fra fodens led er en hyppigt overset lidelse, som ofte responderer rigtigt godt på kiropraktiskbehandling.

I fodleddet er bevægeligheden og stabiliteten af stor betydning. Vi går hver dag rigtig mange skridt og står meget, hvilket stiller store krav til funktionen af fødder og fodled.

Bevægelighed mellem de forskellige knogler samt styrke og smidighed i muskler, sener og ledbånd er af vital betydning for velvære og funktionsniveau i ankel og fod.

Har du fodsmerter? Hør om dine behandlingsmuligheder

Lidelser, der kan opstå i ankel og fod er mange og kan have forskellige årsager såsom skader, overbelastning, og slidgigt. Herunder kan du læse om symptomer og tilstande i fod og ankel, som behandles her på Kiropraktisk Klinik Ishøj.

• – Hælspore eller plantar fasciitis
  • – Irriteret og fortykket achillessene
  • – Forstuvning
  • – Forstrakte ledbånd
  • – Nedsat bevægelighed mellem knoglerne
  • – Nedsunket forfod

Hælspore eller plantar fascitis

På undersiden af foden har vi en bindevævsplade. Den kaldes plantarfascien. Den har udspring fra forkanten af hælbenet og spreder sig i vifteform frem til tæerne. Plantar fascitis er en tilstand, hvor plantarfasciens fæste til hælbenet er overbelastet. Dette er den hyppigste årsag til hælsmerter.

Det vigtigste symptom er smerter under hælen ved belastning. Smerten udløses, når du træder ned på foden. Smerterne er i begyndelsen kun til stede ved belastning, men kan efterhånden også være til stede i hvile. Af og til stråler smerterne fremad i foden, og den kan omfatte det meste af fodens underside.

Smerterne er ofte værst tidligt på dagen, og når du starter med at belaste foden efter hvile, især når du står op om morgenen. Når foden er blevet lidt opvarmet, kan smerten aftage. Ved store belastninger vil smerten øges igen. Hvis smerterne også er til stede i hvile, er det typisk, at generne er værst om aftenen efter en dags belastning. Smerterne kan hos nogle personer lindres ved, at de går på tæer.

Røntgen kan eventuelt vise en knogleudvækst, en såkaldt hælspore ved fæstet på hælbenet. Hælsporen ses dog både hos personer med plantar fasciitis og raske personer helt uden gener. Derfor tror man ikke længere på, at hælsporen har betydning.

Diagnosen stilles ud fra sygehistorie og undersøgelse af hælen samt evt. ultralydsscanning.

Akillessenebetændelse

Betændelse/inflammation i akillessenen er en hyppig overbelastningsskade som oftest ses hos idrætsfolk, midaldrende motionister og ældre mennesker. Løbere er specielt udsatte, og især hvis man løber meget på hårdt underlag.

Hovedsymptomet ved betændelse i eller ved akillessenen er smerter ved nederste del af senen eller bagpå hælen. Smerterne kommer, når man begynder at bruge hælen aktivt, for eksempel under løb. Smerterne aftager i reglen efter nogen tids aktivitet, for så efterfølgende at forværres. Der er ofte smerter og stivhed, også når man er i hvile.

Senebetændelsen udvikler sig som regel på baggrund af langvarig belastning. Efter nogen tid dannes der små rifter i senen, som giver mikroskopiske blødninger. Blodet skaber irritation, og der udvikles en betændelsetilstand. Betændelsen skyldes altså ikke bakterier og virus, men overbelastning.

Risikoen for at udvikle betændelse og slidforandringer i og omkring akillessenen er større, når man bliver ældre. Høj alder er forbundet med reduceret styrke i senevævet, så man lettere pådrager sig en betændelse. Jogging gør én mere udsat. For meget løb på hårdt underlag er en ekstra risiko. Løb med gamle eller ikke fjedrende løbesko synes også at have betydning.

Hvis man er platfodet, er risikoen for problemer med akillessenen større. Ved platfod er foden vredet lidt udad. Det giver øget træk og belastning på indersiden af akillessenen. Efter en periode kan dette give slidforandringer.

Diagnosen stilles ud fra sygehistorien, objektiv undersøgelse og evt. ultralydsscanning.

Behandling af ankel- og fodsmerter

Behandlingen af ankel- og fodsmerter vil på Kiropraktisk Klinik Ishøj starte med gennemgang af sygehistorie. Herefter en grundig undersøgelse af ankel og fod, samt omkring liggende strukturer. Hvis indikation foretages røntgen eller ultralydsscanning, hvorefter en diagnose kan stilles. En typisk behandlingsplan for ankel og fod vil være ledjustering, bløddelsbehandling evt. i kombination med laser- eller chokbølgebehandling samt øvelsesvejledning for at genoprette styrke og stabilitet i området, samt korrektion af eventuelle fejlstillinger.

Behandling af Ankel- og fodsmerter